Utomhusreklam som ger valuta för pengarna

Den som vill annonsera inför en väldigt stor mängd människor bör sikta in sig på utomhusreklam. Där finns stor potential att hämta för en hel del företag.

Att skylta med reklam för sitt företag utomhus är en svårslagen metod om man vill exponera sitt namn eller budskap för så många människor som möjligt. Tänk bara hur många bilister som får se alla de skyltar som sitter uppsatta längs med vältrafikerade motorvägar varje dag. Eller hur många som rör sig på stadens torg och i parkeringshusen.

Allihop är exempel på ytor där utomhusreklam kan nå mängder av människor. Det vore direkt dumt att inte försöka utnyttja de möjligheterna till max. Visst, det går att nå människor med tv- och tidningsannonser också – men det ena behöver knappast utesluta det andra. Tvärtom kompletterar de varandra sannolikt väldigt väl.

Nya former av utomhusreklam

Det ställs förstås hårdare krav på utomhusreklam jämfört med inomhusvarianter. Detta eftersom de oundvikligen kommer att konfronteras med väder och vind, kanske till och med någon form av sabotage, och därför behöver kunna stå pall för yttre påfrestningar. Med andra ord behöver man försäkra sig om att man har rätt material för sin reklam.

Klassiska affischer och skyltar fungerar förstås fortfarande för det ändamålet. Men ett nytt fenomen som blir allt vanligare är det som kallas för “dooh”. En förkortning av Digital Out Of Home. Den här varianten tar nästa steg efter skyltar – det handlar om skärmar med rörliga bilder. Sådana som klarar av att stå utomhus och därmed nå ofantligt många människor.

21 May 2023